KongsbergKnekken 2011
Den 12. KongsbergKnekken ble arrangert lørdag 13. august. Etter en variabel sommer med like variable værmeldinger opprant lørdagen med sol, om enn litt kaldt.
100 ekvipasjer stilte til start og fullførte.
Blant deltakerne var Kongsberg Brannvesen med 2 biler, den gamle Diamond T fra 1935 og en Mercedes fra 1976 som er i operativ bruk. Dessuten stilte byens ordfører, Vidar Lande i sin Opel Rally Kadett fra 1979.
Løpet gikk i år opp Numedal på Rv40 til Lampeland. Deretter ned Bevergrenda og ut til Labro. Retur via Steglet til Magasinparken. Til sammen 61,7 km med 5 poster.
KongsbergKnekken 2010
Den 11. KongsbergKnekken ble arrangert lørdag den 14. august. Igjen var værgudene på vår side og 114 ekvipasjer dukket opp, deriblant en britisk bil: Triking-78. Start og innkomstvar som før lagt til Magasinparken ved Nybrufossen, i sentrum av byen. Løypa gikk til Kongsberg Skisenter, Saggrenda, Heistadmoen, Åssidevegen, Darbu og Gamlevegen tilbake til Kongsberg. Til sammen ca 50 km. i løpet var innlagt 5 poster med spørsmål og ferdigheter innen ulike områder. For de minste var det også laget oppgaver.
Deltakelsen i løpet har gjennom årene variert rundt 100 ekvipasjer, med tydelig værpåvirkning.
KongsbergKnekken 2009
Den 10. KongsbergKnekken ble arrangert lørdag 15. august. For andre gang var værgudene ikke på vår side, men allikevel kom det 85 deltakere. Det startet med grått oppholdsvær, et par ekvipasjer startet med kalesjen nede, men etter hvert styrtet regnet ned og «kalesjebilene» kom i mål med taket på plass.
2 motorsykler fra Dovreskogen deltok også i det ufyselige været og kom i mål med respektable resultater. Inge Halvorsen med BSA 600cc 1937 og Henrik Halvorsen med NSU 250cc 1954.
Start og innkomst var som før lagt til Magasinparken ved Nybrufossen, i sentrum av byen. Løypa gikk til Høen`s veteranbilgarasje på Sandsværveien, videre til Labromuseet, over til Berg skole, ned til Volden bru og til Efteløt skole. Hvams-sida tilbake til krematoriet i Gomsrud, videre over Myntbrua forbi Gamlekroa og Nybrua tilbake til Magasinparken. Til sammen ca. 50 km.
I løpet var det lagt inn 5 poster med spørsmål og ferdigheter innen ulike områder. Det var egne oppgaver til de minste.
KongsbergKnekken 2008
Den 9. KongsbergKnekken ble arrangert lørdag 16. august. Igjen smilte værgudene til arrangørene og 119 ekvipasjer stilte til start i den ca 70 km lange løypa. Dette er tidenes beste deltakelse.
Start og innkomst var som før lagt til Magasinparken ved Nybrufossen. Løypa gikk opp Bevergrenda til Lampeland, derfra opp til Lyngdal, der Arnt Bakke hadde stilt ut sine gamle traktorer og stasjonærmotorer. Derfra gikk turen ned til Flesberg, over Lågen og tilbake til Kongsberg på «Vestsidevegen» og RV40, med en liten runde på byens vestside.
KongsbergKnekken 2007
Den 8. KongsbergKnekken ble arrangert lørdag 12. august. For første gang sviktet værgudene, med gråvær og regnbyger. 62 ekvipasjer stilte til start for å kjøre den ca. 60 km lange løypa. Start og innkomst var som før lagt til Magasinparken. Løypa gikk ut av byen via gamle Eikerveien til Darbu, over Sundhaugen til Fredfoss, Røkkebergbakkene og ned ved flyplassen, Eikersenteret og til Vestfossen, Gamle Kongsbergvei over Fiskum og tilbake til Kongsberg via Grosvoldkroken.
Det var innlagt 5 poster med spørsmål og ferdigheter av ulike slag. For de minste var det en rebus og noen praktiske øvelser.
KongsbergKnekken 2006
Den 7. KongsbergKnekken ble arrangert lørdag 12. august. Godvær var bestilt, men værgudene kom litt sent på banen. Dagen startet med gråvær, men det bedret seg før løpet startet og gledelig nok stilte 115 ekvipasjer til start. Det er ikke bare været som bestemmer.
Start og innkomst var som før lagt til Magasinparken og løypa som var ca 50 km lang gikk via Labro, Grosvoldkroken, Krekling, Åssidevegen, Fossesholm, Darbu, Gamle Eikervei tilbake til Magasinparken. Som tidligere var Esso hovedsponsor, med gratis bensin til deltakerne. Det var lagt inn 5 poster underveis, med spørsmål og ferdigheter innen ulike områder. For de minste var det 15 oppgaver. Premiene var sponset av byens næringsliv.